10 GAMBAR ARMADA PERANG NEGARA CHINA CEROBOH SEMPADAN MARITIM MALAYSIA

Pencerobohan Armada Perang Negara China di Lautan Spratlys Jan 2016. Pencerobohan PLAN selama 37 hari. 


Menjelang tahun baru, Kapal Pengangkut pertama PLAN, ''Lioning'' kembali ke pelabuhan Qingdao setelah menempuh perjalanan 37 hari MENCEROBOH Laut China Selatan sehingga memasuki jauh ke dalam sempadan maritim Malaysia. 

Malah Media China juga telah menyebarkan secara angkuhnya gambar-gambar yang boleh digelar sebagai prototaip Armada Serangan Pengangkut Pesawat China di Spratlys.

Selain pengangkut sebenar, antara pengiring dilihat pr.052C 1 pemusnah - "Haikou" pemusnah pr.051C 2 - "Shenyang" dan "Shijiazhuang" di Landing ship dock.

Selain itu terdapat pr.071 -" Changbai jika bilik dilihat dengan betul ada 3 pr.054A frigat "Yantai" dan dua nombor tidak dapat dilihat, dua kapal selam nuklear pr.093 (seperti "Shang").

Apa tindakan pihak Malaysia terhadap situasi ini?










Pulau Layang Layang sebahagian dari terumbu Spratlys

China telah membuat tuntutan mengenai garis sembilan-sengkang yang terbentang di sepanjang pantai di beberapa buah negara di Laut Timur, meliputi sehingga 80 peratus daripada kawasan laut tersebut.

Tuntutan China keseluruhan Kepulauan Spratly 

Kisah 1 : garis sembilan -sengkang - tuntutan yang kabur

Pengkaji telah menyediakan penjelasan yang berbeza asal-usul garis ini .

Li Linghua , seorang penyelidik daripada China di Pusat Maklumat Lautan Kebangsaan , berkata " pada tahun 1946 Lin Zun membawa armada tentera laut untuk menawan semula pulau-pulau berikutan kekalahan Jepun. Antara pulau-pulau tidak diketahui kepada dunia. Jepun yang pertama diduduki mereka dan terpaksa menyerahkan mereka kepada kami selepas menyerahkan . Kami gembira untuk menerima mereka (...). Mengiringi armada adalah seorang lelaki daripada Kementerian Geologi dan Sumber yang ditentukan dengan jelas garisan yang dibayangkan berbentuk seperti lidah lembu jantan . Sekembalinya , garis telah dicetak di atas peta negara dan telah diumumkan sebagai sempadan baru ..... "


Peta yang pertama menggambarkan garis ' lidah lembu ' telah diperkenalkan pada bulan Februari 1948 oleh Jabatan China Pengurusan Sempadan di bawah Kementerian Dalam Negeri. Ia dinamakan "lidah lembu " garisan ini terdiri daripada 11 titik kerana ia menyerupai lidah lembu jantan menjilat lebih ke bawah Laut Timur.

Republik Rakyat China (dirujuk sebagai China dari sini) telah ditubuhkan pada tahun 1949 selepas pentadbiran Chiang Kai- shek melarikan diri ke pulau-pulau Taiwan dalam kekalahan perang. Pada tahun yang sama , China menerbitkan sebuah peta yang termasuk garisan "lidah lembu " sama dengan peta 1948.

Peta lidah lembu ini dijadikan alasan oleh China untuk menuntut keseluruhan kepulauan Spratly dari semua negara2 yang mengawal sekarang, peperangan perebutan mungkin akan berlaku tidak lama lagi. - RUJUK



Gambaran pelukis dari China peperangan berlaku di kepulauan spratlys antara kuasa-kuasa Barat dengan China. China mungkin tidak teragak2 menggunakan senjata nuklearnya dgn menaburkan kepala2 peledak nuklear pada kawasan musuh dari langit.

0 Response to "10 GAMBAR ARMADA PERANG NEGARA CHINA CEROBOH SEMPADAN MARITIM MALAYSIA"

Post a Comment