Pasangan khlawat Valentine’s Day beri alasan “Kami Bakal Berkahwin”

Alor Setar: “Kami dah nak nikah. Kami dok sini pun sebab nak bincang pasal nikah,” menjadi alasan sepasang kekasih yang diserbu sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK) di sebuah bilik hotel murah di sini, awal pagi semalam.
Wanita berusia 25 tahun dari Sungai Tiang, Pendang dan teman lelakinya berusia 26 tahun dari Pangkor, Perak itu adalah antara empat pasangan yang ditangkap khalwat sempena Ops Kekasih oleh JAIK di sekitar bandar raya ini.

Pasangan itu ditahan selepas ditemui berdua-duaan dalam bilik hotel di Jalan Pintu Sepuluh di sini, ketika diserbu dalam operasi sempena `Hari Kekasih’ bermula jam 12 tengah malam.
Penolong Pengarah Penguat kuasa Undang-undang Syariah JAIK, Syeikh Roshidi Mahmud, ketika ditemui mengesahkan penahanan pasangan berkenaan yang dipercayai menginap di hotel murah terbabit sejak dua hari lalu.
“Mereka guna alasan nak kahwin April ini dan masing-masing berada di hotel itu untuk bincang soal kahwin.
Empat pasangan ditahan
“Siasatan mendapati mereka tidak mempunyai ikatan perkahwinan sah dan ditahan untuk tindakan lanjut,” katanya.
Beliau berkata, empat pasangan berusia antara 20-an hingga 30-an ditahan kerana disyaki berkurung sehingga mendatangkan syak kepada orang ramai.
Katanya, turut ditahan seorang bapa dua anak yang dikesan berdua-duaan dalam bilik hotel dengan pasangannya yang berstatus janda.
“Lelaki itu bekerja di sebuah hotel di Langkawi dan mengaku mengenali pasangannya yang berasal dari Pulau Pinang sejak empat tahun lalu.
“Wanita itu bekerja sebagai jurujual di pasar raya di sini dan mendakwa datang ke hotel berkenaan untuk meminta kekasihnya membantu menyelesaikan masalah.
“Dua lagi pasangan berusia 20-an dan 30-an ditahan di hotel murah sekitar bandar raya ini dan dibawa ke Balai Polis Kota Setar untuk laporan tangkapan sebelum ke bilik gerakan Pejabat Agama Daerah Kota Setar bagi diambil keterangan,” katanya.
Kes disiasat mengikut Seksyen 9(1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana disyaki berkurung sehingga mendatangkan syak dan jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya.

Sumber: suarainsan

0 Response to "Pasangan khlawat Valentine’s Day beri alasan “Kami Bakal Berkahwin” "

Post a Comment